1401/1/31 چهارشنبهارديبهشت با ادبيات گره خورده است
ارديبهشت با ادبيات گره خورده است

.


ارديبهشت با ادبيات گره خورده است؛ در اين ماه 15 مناسبت ادبي در تقويم به چشم مي‌خورد كه از آن جمله مي‌توان به روز‌هاي بزرگداشت سعدي، شيخ بهايي، فردوسي، عمر خيام و سال‌روز تولد قيصر امين‌پور، سيمين دانشور، احمدرضا احمدي و درگذشت مهرداد اوستا، اقبال لاهوري، سهراب سپهري و ملك‌الشعراي بهار اشاره كرد.
آنچه مسلم است اين كه سعدی از خاندان علم و دانش بوده چنا‌كه گفته‌ است «همه قبيله من، عالمان دين بودند. سعدي» پس از فراغت از تحصيل به سفر پرداخت و راهي سرزمين‌هاي ديگر گشت و به قول خود، در اقاليم غربت سالياني به سر برد. اين سير و سفر، نزديك سي سال به طول انجاميد. بوستان» و «گلستان» كه نتيجه‌ عمري جهانگردي و تجربه اندوزي و مشاهدات «سعدي» بوده، گنجينه‌ ارزشمندي‌است از نكته‌هاي اجتماعي و اخلاقي و راه و روش بهتر زيستن. در كتاب «گلستان»، سعدي با زيباترين شكل و در نهايت متانت و استواري، كلام را با شوخي و مزاح در هم‌آميخته، چنان‌كه خود او مي‌گويد: «داروي تلخ نصيحت، به شهد رأفت برآميخته تا طبع ملول از دولت قبول، محروم نماند
عالم مطلوب «سعدي» بر اساس عدالت و دادگستري نهاده شده. او پيشرفت هر حكومتي را در پيوند با مردم و طريقت را نيز در خدمت به خلق مي‌داند و با زيركي و هوشياري، خردمندانه مي‌كوشد پادشاه را قبل از هر فرد ديگر به وظيفه رعيت‌پروري و مردم‌داري خويش آگاه سازد.

 

 
امتیاز دهی